Zrnce San - Društvo za očuvanje, razvoj i popularizaciju izvorne makrobiotike
 
 praktični saveti za početnike


    Makrobiotika nam pokazuje na koji način možemo da živimo jednostavno, skromno (vivere parvo) i u skladu sa sveprisutnim principom jina i janga.

    Ona je najpravedniji i najbolji način da živimo i da se hranimo u skladu sa svim onim što nas okružuje, jer ćemo kroz uspostavljanje istinskog zdravlja otkriti šta zaista znači biti srećan i slobodan.

    Uprkos svojoj jednostavnosti, makrobiotika zahteva jaku volju od strane svake osobe koja je, najzad, shvatila da su svi haosi i sve teškoće samo posledice naših grešaka u ishrani koje nastaju zbog nepoznavanja kosmičkog poretka.

    Proučavanje Principa Jedinstva oslobodiće nas našeg pomračenog rasuđivanja, kako u vezi ishrane tako i u vezi životne koncepcije, koje smo stvarali godinama i koje je, često, zasnovano na mehaničkom i čulnom nivou.

    Razumevanje predivnog kosmičkog poretka i njegove dijalektike pokazuje nam, takođe, i način na koji bismo trebali da se hranimo, kako da pijemo i da se lečimo i kako da uvek budemo srećni.

    Makrobiotička ishrana zasnovana je na ljudskoj evoluciji, na našim odnosima sa okolinom i našim individualnim potrebama. Takva ishrana omogućava nam očuvanje zdravlja i smanjivanje rizika od bolesti, ali je mogu koristiti i bolesne osobe.

    Shvatanje porekla svih naših bolesti i mea culpa naših grešaka označava početak izlečenja.


    Svaka namirnica pokazuje jin i jang efekte u različitim proporcijama.

    Životinjski proizvodi imaju mnoge negativne osobine (masti, toksini i purini itd.), kao i namirnice dobijene procesom koncentracije: šećer, alkohol... Dovoljno je da se takvoj ishrani dodaju integralne žitarice i na taj način sastave obroci od supa, povrća i mahunarki, uz povremeno dodavanje deserata i životinjskih proizvoda. Manje životinjskih proizvoda u tanjiru (jang efekat, centripetalna sila) dovodi do smanjene potrebe za suviše jin namirnicama (veoma jin povrćem, slatkišima, voćnim sokovima, alkoholom ...).

    Ako ovaj princip jina i janga primenimo na samu pripremu namirnica, tada možemo da „jangiziramo” namirnice koje su jin u svom sirovom stanju, kao i da „jiniziramo”” suviše jang namirnice. Primenom četiri osnovna faktora u kuhinji: soli, vatre, pritiska i vremena, možemo da neutrališemo kiselost sirovih namirnica i da uklonimo višak tečnosti koju sadrže. Drugim rečima, kuvanjem naše namirnice postaju više jang. Jang biljke (kao što je korenasto povrće) zahtevaju manju upotrebu soli i vatre od jin povrća. Ako se takve namirnice prekuvaju, tada mogu da budu suviše jang. Ako se nedovoljno kuvaju, ostaju više jin. Dodavanje soli, misa i sosa od soje jangizira namirnice, dok eliminisanje soli iz namirnica i povećavanje količine vode pri kuvanju jinizira. Primetićete da se jang povrće, uglavnom, veoma dobro kombinuje sa jin povrćem.

    Jin i jang su antagonisti i komplementarni su. Pronađite ravnotežu jina i janga dok pripremate vaš obrok. Eksperimentišite sa jinom i jangom. Naše postojanje zavisi od njihove ravnoteže! Svako lice ima naličje: veliki jang privlači veliki jin, i obrnuto.

    Zimski, hladan period je jin. Sa takvom okolinom ostaćemo u ravnoteži ako mi sami postanemo relativno više jang, odnosno ako pravilno odaberemo namirnice, načine njihovih priprema i ako pravilno začinimo jela. Tada integralne žitarice u zrnu mogu da čine 50–70% naših obroka.

    Tokom leta, kada je vreme suvo i toplo, okolina je jang. Tada našu ravnotežu pomeramo prema jinu, odnosno koristimo tečnija, kraće kuvana i manje slana jela. U tom slučaju integralne žitarice mogu da čine 20–50% naših obroka, a ostatak povrće i voće.

    Posmatrajte pažljivo kako se menja vaša fizička kondicija sa promenama godišnjih doba, kao i sa svakodnevnim promenama vremena, da biste mogli pravilno da odaberete vaše namirnice i načine njihovih priprema.

KAKO POCETI?

    Čovekova ishrana postepeno se menjala od prirodnih biljnih namirnica ka životinjskim i rafinisanim namirnicama tokom poslednja dva ili tri veka. Na isti način, povratak tradicionalnom načinu ishrane baziranom na žitaricama i povrću trebalo bi takođe da bude postepen. Naš probavni sistem, koji je naviknut na uobičajen način ishrane, često nije u stanju da odmah i u potpunosti upotrebi sve korisne sastojke iz žitarica i povrća. Zato postepeno počnite sa makrobiotičkom ishranom.

    Počnite tako što ćete meso zameniti ribom, a količine postepeno smanjujte kako se budu menjali vaše potrebe i vaše čulo ukusa.

    Potrudite se da odmah prestanete da koristite šećer, kafu, veštački obojene čajeve i industrijske namirnice koje sadrže hemijske proizvode. Umesto njih koristite kafu od žitarica, prirodne biljne čajeve i sveže povrće.

    Ako ste navikli da jedete šećer, zamenite ga medom. Nemojte zaboraviti da je med životinjski proizvod, koncentrisan šećer koji proizvodi pčela, i prestanite sa njegovom redovnom upotrebom kada osetite da vas takav sladak ukus više ne privlači.

    U početku bi previše jang osobe (crvenog lica, jake, agresivne) trebalo da koriste više jin hranu, da smanje upotrebu životinjskih proizvoda na račun povrća i voća.

    Vrlo jin osobe (blede, uzdržljive, neaktivne) bi u početku trebalo da se jangiziraju korišćenjem više životinjskih proizvoda i manjom upotrebom voća.

    Uzimajte dovoljno pića da zadovoljite žeđ. Ako vam se učini da pijete više nego što bi trebalo, tada smanjite količinu soli pri kuvanju i razmislite o drugim jang proizvodima koje možda previše koristite. Budite fizički aktivni.

    Na početku, pa i kasnije kada budete kuvali sve harmoničnije, setite se da svaki ekstrem prelazi u svoju suprotnost i da je elastičnost ključ za uspeh.


KAKO DA ORGANIZUJETE KUHINJU

    Praktikovanjem makrobiotike stvaramo jasan i sređen duh.

    Isto važi i za organizovanje u kuhinji. Ma kolika da je njena dimenzija, kuhinja bi trebalo da bude uvek lepa, uredna i dobro prilagođena svakodnevnim potrebama.

    Ličnost kuvara ogleda se u njegovoj kuhinji.

    Ako tek počinjete sa makrobiotikom, veoma je važno da napravite veliko spremanje ostave, kuhinjskih elemenata, plakara i frižidera (frižider vam, uostalom, više neće trebati).

    Uklonite sve hemijske i rafinisane proizvode: brašno, so, ulje, šećer, čokoladu, kafu, konzerve, biskvite, džemove, med, sirće, konzervanse, prašak za pecivo, puding, šlag,...

    Kroz upoznavanje principa jina i janga možete konstatovati da su proizvodi koji su vas najviše privlačili bili upravo oni koji su vam nanosili najviše štete.

    Makrobiotika je prava alhemija. Možete, kao i u laboratoriji, poređati na police ili u plakare posude raznih veličina od zemlje, stakla ili drveta i u njima čuvati žitarice, alge, mahunarke ili specifike.

    Kada vam sve bude na dohvat ruke, život će vam postati jednostavniji i organizovaniji.

    Kuhinjski pribor za pripremanje i posluživanje neka bude od drveta.


POSUĐE

    Ne koristiti: posuđe od aluminijuma i teflona.

    Idealno: posuđe od zemlje, nerđajućeg čelika, tučanog gvožđa i stakla.


IZVOR TOPLOTE

    Drva ili gas su najbolji, prirodni su i laki za korišćenje. Teže je kuvati na električnom šporetu koji ima i mane (elektromagnetno polje). Što se tiče mikrotalasne rerne, ona se ne preporučuje: opasnost!


PRIPREMA JEDNOG OBROKA

    Ući u makrobiotičku kuhinju znači biti prožet dubokim spokojstvom koje se, često, vezuje za delikatne i prirodne mirise, kao i za jednostavnost i harmoniju.

    Kuvati na makrobiotički način, znači voleti život. Osetite sreću dok kuvate pirinač ili pravite dobar gomasio.

    Pripremanje makrobiotičkog obroka ne znači samo kuvanje žitarica, povrća ili algi zato što su oni dobri za zdravlje. To je, pre svega, darivanje ljubavi.

    Nemojte mehanički da kuvate. Prilagodite se svim elementima koji čine kuvanje tako živim.

    Vremenom ćete naučiti da pripremu obroka započinjete namirnicama koje se dugo kuvaju (mahunarke, žitarice) ili koje zahtevaju hlađenje (deserti).

    Žvakanje je ključ makrobiotike. Ono je neophodno za dobro varenje, naročito za varenje žitarica. Žvaćite svaki zalogaj najmanje 30, 50 puta ako ste zdravi, do 100 pa i 200 puta ako ste bolesni.

    Sve je u vašim rukama. Vaš duh, vaše srce i vaše poznavanje Principa Jedinstva omogućiće vam da se služite ovim dragocenim kompasom za vašu dobrobit, dobrobit vaše porodice i društva.

    Kuvanje podrazumeva sintezu boja, ukusa, oblika i mirisa u harmoničnu celinu. Pripremljenu hranu poslužite vodeći računa o njenoj boji, teksturi i obliku. Lagane namirnice služite sa konzistentnijim namirnicama: na primer, ljut ukus strugane rotkve sa namirnicom koja je pržena u ulju, dok osvežavajuća (iseckana) pera mladog luka veoma skladno pojačavaju ukus testenine od heljde (soba).

    Ideal svakog kuvara bi trebalo da bude priprema zaista ukusnog i privlačnog jela, pri čemu bi svaka namirnica trebalo da sačuva svoj prirodni ukus. Ako vam je čulo ukusa otupelo usled hrane koja sadrži hemijske proizvode i šećer, biće vam potrebni jedna ili dve nedelje kako biste povratili prirodan osećaj za ukus.

    Budite strpljivi, isplatiće vam se.

    Služite jela tako da ona uvek lepo izgledaju.


PREDNOSTI ... I MANE ...

    Makrobiotička jela su uravnotežena na energetskom jin–jang nivou (jin: tendencija širenja organa, centrifugalna energija, i jang: tendencija skupljanja, centripetalna energija. Na primer: dilatacija=hlađenje i skupljanje=zagrevanje.)

    Jela su uravnotežena i u pogledu proteina, vitamina, masti, minerala, ...

    Ovakva ishrana odgovara svim osobama, a naročito onima koji žele da poboljšaju svoje zdravlje. Efekti ovakve ishrane na metabolizam vrlo brzo se primećuju.

    Hrana se vari bez problema (pod uslovom da se dobro žvaće) jer nema nepoželjnih kombinacija namirnica.

    Troškovi su veoma mali.

    Nema zasićenih masti, što dovodi do poboljšanja kvaliteta krvi i ne goji.

    Smanjuje se upotreba deterdženta za pranje posuđa.

    Ne zahteva čak ni frižider: sirove žitarice se dugo čuvaju na nekom suvom i provetrenom mestu, a povrće i voće se mogu kupovati dva puta nedeljno.

    Štaviše, veoma je ukusna: otkrivamo pravi ukus prirodnih namirnica.

 Zato što je ukusna, počinjemo da uživamo u pripremanju obroka, u kuvanju.

    Makrobiotička jela su zaista izvrsna, pa postoji opasnost od uzimanja velikih količina hrane... Pažnja!